جاسوسي اينترنتي خطرناك‌ترين جاسوسي
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت
ضيايي پرور در همايش« ناتوي فر هنگي 2»:
جاسوسي اينترنتي خطرناك‌ترين جاسوسي در مقطع كنوني است

خبرگزاري فارس: استاد علوم ارتباطات دانشكده صدا و سيما با بيان اينكه بسياري از افراد بدون اينكه بدانند اطلاعات را در اختيار دشمن مي گذارند و از سوي ديگر ارسال اطلاعات بسيار از طريق اينترنت آسان است ،گفت: به همين خاطر جاسوسي اينترنتي خطرناكترين جاسوسي در مقطع كنوني است.   

به گزارش دبيرخانه همايش ملي «ناتوي فرهنگي 2» حميد ضيايي پرور استاد علوم ارتباطات دانشكده صدا وسيما كه پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در همايش ملي «ناتوي فرهنگي 2» در تالار حافظ دانشگاه ملاير سخن مي گفت، استفاده از فضاي مجازي براي تغيير حكومت ها در قرن 21 را سياست عمده آمريكا در اين زمينه بر شمرد و افزود: جاسوسي اينترنتي ، تشكيل اجتماعات مجازي ، نافرماني مدني ، دمكراسي ديجيتالي ، افكار سازي از طريق اينترنت و تكنولوژي هاي پايه مانند ايميل ، وب سايت، وبلاگ، فروم، چت روم و يوزنت هر كدام كاركردهاي ويژه اي براي جنگ هاي اينترنتي ، براندازي نرم و چالش هاي سياسي دارند.
وي با بيان اينكه محيط "چت روم " با توان كاربرد ، انتقال صوت و تصوير و متن، امكانات لازم را براي يك جاسوس اينترنتي دارد كه كنترل و رديابي آن نيز مشكل است، اضافه كرد: همچنين يك متخصص جنگ رواني مي تواند در تالار گفت وگو يا وب سايت هاي شبكه ، موضوعي را طرح كرده و در مورد آن بازخورد بگيرد.
ضيايي پرور مشكل اساسي آمريكا در برخورد با ايران را نداشتن اطلاعات نسبت به مردم و افكار عمومي كشورمان دانست و گفت: تكنولوژي هاي بنيانگذاري شده از طريق اينترنت بيشترين اطلاعات را از ايران و كشورهاي مختلف در اختيار آمريكا قرار مي دهد، به عنوان نمونه روزانه 70 هزار قطعه فيلم توسط مردم دنيا به صورت رايگان در اختيار «يوتيوب» گذاشته مي‌شود.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه سايت مناقصات دولتي كشورمان در هاستينگ هاي آمريكايي نگهداري مي شود، تصريح كرد: اين در واقع تقديم اطلاعات به آمريكايي هاست البته سرورهاي موجود در دنيا بجز كانادا، امكان رقابت با آمريكايي ها را ندارند.
وي به وجود 2 ميليون كاربر «ميل گروپ» در ايران اشاره و تصريح كرد: «ميل گروپ ها» مي توانند افكارسازي كنند و در زمينه انتشار شايعه و خبرهاي تحريف شده، بدون دروازه كنترلي عمل كنند.
ضيايي پرور در ادامه به برخي اظهارات و نوشته هاي تعدادي از شخصيت ها و گروههاي دست اندر كار سياست خارجي آمريكا در بحث مقابله با ايران اشاره و اضافه كرد: آنها بر بي فايده بودن جنگ سخت تاكيد كرده و خواستار اتحاد يك نوع ديپلماسي رسانه اي يا پيگيري پروژه نرم افزاري «براندازي از درون» با سه محور دكترين مهار، نبرد رسانه اي، نافرماني مدني براي تغيير حكومت در ايران شده‌اند.
اين استاد دانشگاه رتبه ايران در زمينه وبلاگ هاي شخصي در جهان را دهم عنوان كرد و گفت: وبلاگ مي تواند داراي تاثيرات سياسي، اجتماعي و امنيتي گسترده اي در ايران باشد و وبلاگ ها از رسانه هاي مورد توجه سازمان هاي جاسوسي از جمله سيا هستند.
وي تز پشت پرده راه اندازي وبلاگ ها و سرويس هاي رايگان در اين زمينه را تبديل شدن فضاي شفاهي و نظرات مردم به يك مرجع مكتوب براي استفاده سرويس هاي امنيتي جهان عنوان كرد و افزود: البته ايراني ها توانسته اند با استعداد و هوش سرشار خود از اين امكانات در راستاي مفيد و مثبت براي كشورمان استفاده كنند.
وي در ادامه به فوايد و چالش هاي "گوگل زمين " اشاره و تصريح كرد: بيشترين استفاده از عكس هاي موجود در اين سرويس را بخش هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا انجام مي دهند.
ضيايي پرور با بيان اينكه سيستمي در آمريكا طراحي شده است كه نام تمامي دامنه هاي ثبت شده در اينترنت در آنجا قرار مي گيرد، افزود: آنها با اين سيستم، اطلاعات كاملي از شبكه ها و سايت ها با دامنه هاي مختلف دارند و هر كجا و هر وقت بخواهند مي توانند آنها را مسدود كنند.
استاد دانشكده علوم ارتباطات در اين رابطه اضافه كرد: زيرساخت هاي سيستم اينترنت و امكانات مربوط به آن بنحوي طراحي شده است كه رگ حياتي اين تكنولوژي در اختيار آمريكايي‌ها است.
اين استاد دانشگاه طرح اينترنت ملي را براي ساماندهي اطلاعات داخلي بسيار مفيد دانست و گفت: البته به لحاظ فني خيلي روي آن بحث است و به هزينه بالايي نياز دارد.
وي در ادامه به كاركردهاي مختلف استراق سمع، تحليل اطلاعات و... از سوي شبكه جاسوسي "اشلون " كه كشورهاي آمريكا، انگليس، كانادا، استراليا و نيوزلند عضو اين شبكه عظيم جاسوسي الكترونيكي هستند، اشاره و اضافه كرد: كليه فرايندهاي اينترنتي، تماس هاي تلفني، بيسيم ها، برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در اين شبكه بايگاني مي شود.
وي در اين رابطه افزود: ابركامپيوترهايي هستند كه كوهي از اطلاعات را بصورت روزانه دريافت و با موتورهاي مربوطه جستجو و تحليل مي كنند.
اين استاد دانشگاه، قوم گرايي از طريق اينترنت، استفاده از نفوذ مسلمانان با استفاده از سايت هاي اينترنتي، اعتياد اينترنتي، تهديد بنيان خانواده، گسست بين نسلي، گسترش شايعات، كاهش نفوذ رسانه هاي داخلي و ملي، همفكري اپوزيسيون ها و... را از كاركردهاي منفي اينترنت در قبال كشور برشمرد و عنوان كرد: در اين زمينه اولين وظيفه ما شناخت فضاي اينترنت و بررسي، تحليل محتوا و گفتمان در اين زمينه است اما متاسفانه هيچ بخشي و دستگاهي مطالعه سيستماتيك فضاي سايبر را در دستور كار پژوهشي خود قرار نداده است.
ضيايي پرور راه اندازي هرچه سريعتر ديتا سنترهاي داخلي به منظور كاهش آسيب پذيري در برابر اقدامات خرابكارانه يا مسدود سازي سايت ها را يكي از راهكارهاي مقابله با مشكلات دانست و افزود: آسيب شناسي رسانه هاي اينترنتي ،شناسايي نقاط قوت ايرانيان و فارسي زبان ها در تكنولوژي اينترنتي ،بهره مندي از توانمندي هكرهاي ايراني و ساماندهي آنها به منظور استفاده از آنها در جنگ هاي اينترنتي، استفاده از توانمندي كاربران ايراني در مورد اينترنت، حمايت از توليد محتواي سالم، تشكيل تيم هاي تخصصي جنگ هاي اينترنتي، ارائه آموزش هاي همگاني با شيوه هاي جذاب و جديد و... از ديگر راهكارها براي حل مشكلات حوزه اينترنت است.
 




:: موضوعات مرتبط: , , ,
:: برچسب‌ها: جاسوسی اینترنتی , ناتوی فرهنگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 702
|
امتیاز مطلب : 67
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 24 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: